Pedagogisch beleid en kernwaarden

Ik vind het belangrijk kinderen te observeren, analyseren en helpen in hun ontwikkeling. 

Pedagogische doelen

Emotionele veiligheid: kinderen moeten zich thuis en veilig voelen bij mij. Hoe de kinderen met elkaar omgaan, hoe ze zich uitdrukken en leren omgaan met emoties.  

Persoonlijke kwaliteiten bevorderen: het ontwikkelen op cognitief en motorisch gebied doe ik dagelijks door middel van boekjes, muziek, verschillende soorten speelmaterialen. Hierbij let ik op de ontwikkeling van het kind met het kiezen van activiteiten zoals verschillende speeltuinen, knutselactiviteiten en andere creatieve spelvormen. Ik pas de activiteiten aan op basis van de behoeftes van de verschillende kinderen.

Sociale kwaliteiten bevorderen: ik vind het belangrijk dat de kinderen zich op sociaal vlak ontwikkelen. De kinderen leren in een groep om te delen, op de beurt te wachten, samen te spelen en hoe om te gaan met emoties zoals frustraties, boosheid of teleurstelling. We vieren samen verjaardagen en feestdagen. 

Normen en waarden: ik leer de kinderen dat ze respect voor elkaar en  de natuur en dieren moeten hebben. Dat ze eerlijk zijn en vriendelijk voor elkaar. 

Een voorbeelddag

07.30 - 09.00 De kinderen worden gebracht.

09.00 - 09.15 Fruit, brood en drinken

09.30 - 10.00 Baby's gaan slapen, flesje drinken en fruit eten (de peuters spelen in de achtertuin)

10.00 - 10.30 Naar buiten (bijvoorbeeld de speeltuin, kinderboerderij of de bibliotheek), de kinderen eten een tussendoortje en drinken 

11.30 - 11.45 Terug van de speeltuin

12.00 - 12.30 Lunch en kort tv moment (de baby's slapen)

12.30 - 13.30 Rustmoment (boekje lezen, kleuren, kleien)

13.30 - 14.30 Spelen in de achtertuin 

14.30 - 15.00 Ik verstuur foto's en een update van de dag via Whatsapp naar de ouders. De kinderen eten fruit en tussendoortjes.

15.00 - 16.00 Naar de speeltuin 

16.00 - 16.15 Terug van de speeltuin, tussendoortje en drinken

17.00 - 18.00 De baby's eten, de peuters spelen in de achtertuin of binnen en worden opgehaald.

Ik vertel de ouders hoe de dag is verlopen bij het ophalen. 

 

Luiers verschonen en naar de wc of op het potje gebeurd de hele dag door, op vaste momenten en tussendoor. 

Ik stimuleer de kinderen ook in het gebruik maken van het potje om zindelijk te worden. 

Ziektebeleid

Alle kinderen die komen in de opvang volgen het  Rijksvaccinatieprogramma.

Bij koorts van 38 graden of meer of ziekteverschijnselen zoals overgeven of buikgriep in de ochtend moet het kind thuisblijven. 

Veiligheid

De kinderen slapen met een babyphone met camera.

Ik heb een luchtzuiverings machine om bacterieen uit de lucht te filteren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb